Pontos idő: 2024. november 29., péntek 17:35



Hozzászólás a témához  [ 263 hozzászólás ]  Oldal Előző  1 ... 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27  Következő
 Mindent ide amit CO2-ről tudni kell. 
Szerző Üzenet
Avatar

Csatlakozott: 2011. augusztus 30., kedd 10:20
Hozzászólások: 343
Tartózkodási hely: Hódmezővásárhely
SlyChocolate írta:
Hisz a CO2 egy "menekülő művész" az-az könnyen elszökik.
Így ha a víz felszín jól van mozgatva az esőztető úgy is kitolja a vízből.
De.
Ha jól értelek az akvárium indításánál érdemes használni?
Vagy tényleg jó ha állandóan használjuk.?
Akkor csak nem egy marketnig duma hanem tényleg van érteleme?


Igen, jó lehet az esőztetővel az aktív felszín mozgatás.
DE ez azt feltételezi, hogy éjszakára mindig állítasz az esőztető szögén, hogy jobban mozgassa a felszínt. Ugyanis, ha állandóra - tehát foto időszakra - is fodrozod a vizet, a CO2 brutálisan hamar el tud szökni. Tehát - az én véleményem - nem szabad nagyon fodroztatni a vízfelszínt, inkább úgy állítani az esőztetőt, hogy szinte alig mozgassa. A levegőztetést pedig légpumpával kell világítás off után.
Saját tapasztalat, levegőztetés beállítása után MÁSNAPRA eltűnt a surface scum, és azóta sem jött elő. ;)

_________________
Bonus iudex damnat improbanda, non odit.
Kép Kép


2011. szeptember 30., péntek 21:06
Profil Honlap
Adminisztrátor

Csatlakozott: 2010. január 14., csütörtök 20:30
Hozzászólások: 16092
SlyChocolate !
Teljesen "benőtt " régi akváriumoknál nem használtam még / nem volt eddig szükség rá /
Viszont a most a TAC. -on berendezett akváriumnál is ment a levegőztető 2 napig éjszaka.

_________________
Kép


2011. szeptember 30., péntek 20:01
Profil
Avatar

Csatlakozott: 2010. február 16., kedd 13:28
Hozzászólások: 403
Tartózkodási hely: Keszthely
SlyChocolate írta:
N-dee írta:
Sly, az éjszakai levegőztetésnek nem igazán a CO2 kihajtás miatt van értelme, hanem a biológiai szűrésed optimális állapotba hozása miatt.

Akkor Magyarra fordítva ha jól értelek.?
Éjjel mindenki Co2-t termel mind a halak, mind a növények.
Nincs fény amitől oxigént termelnének a növények így az egyetlen oxigén forrás az akváriumnak a vízfelszín mozgatása lehet.
Ami nem biztos, hogy elegendő lehet.
Viszont ha éjjel tolunk az akvába egy kis plusz oxigént ami természetesen eljut a szűrőbe is.
Akkor a szűrő baciknak kedvezünk?


Ahogy mondod, hiszen a szűrődben aerob bacik dolgoznak első sorban, amiknek ugyebár kell a megfelelő oxigén szint(asszem ez min 5mg/l, ha jól tudom, de majd kijavítanak, ha tévedek). Másrészt pedig a napközbeni, növényes akváriumokban megszokott alacsony pH szint, nem igazán kedvez a bacik munkájának és szaporodásának de, ha éjszaka levegőztetsz azzal kihajtod a CO2-ot és ezáltal emeled a pH-t is, azaz hamarabb megteremtődik az optimális pH érték a bacik számára.

Ja és azt se felejtsük el, hogy éjszaka a növények is oxigént vonnak el amellett, hogy CO2-ot termelnek. Egy sűrűn növényes akváriumban ez sem elhanyagolható szempont ;)


2011. szeptember 30., péntek 19:55
Profil
Avatar

Csatlakozott: 2010. március 13., szombat 10:53
Hozzászólások: 4153
Tartózkodási hely: Debrecen
Most beindult a DIY agyam.
Egy Y elemmel no meg visszacsapó szelepekkel ugyanarra a Sera diffire rá tudnám-e kötni a légpumpát?
Van-e olyan pumpa ami át tudná-e tolni a diffin a levegőt?
Természetesen időkapcsolóval okosan vezérelve a dolgot, hogy a mágnesszelep és légpumpa semmiképp ne dolgozzon egyszerre.

_________________
Szeva, mizú?!Ha bármiben szívesen, csak szólj!Ha tudok segítek!Én is így teszem, erről szól a élet!Thanks...


2011. szeptember 30., péntek 19:54
Profil
Avatar

Csatlakozott: 2010. március 13., szombat 10:53
Hozzászólások: 4153
Tartózkodási hely: Debrecen
N-dee írta:
Sly, az éjszakai levegőztetésnek nem igazán a CO2 kihajtás miatt van értelme, hanem a biológiai szűrésed optimális állapotba hozása miatt.

Akkor Magyarra fordítva ha jól értelek.?
Éjjel mindenki Co2-t termel mind a halak, mind a növények.
Nincs fény amitől oxigént termelnének a növények így az egyetlen oxigén forrás az akváriumnak a vízfelszín mozgatása lehet.
Ami nem biztos, hogy elegendő lehet.
Viszont ha éjjel tolunk az akvába egy kis plusz oxigént ami természetesen eljut a szűrőbe is.
Akkor a szűrő baciknak kedvezünk?

_________________
Szeva, mizú?!Ha bármiben szívesen, csak szólj!Ha tudok segítek!Én is így teszem, erről szól a élet!Thanks...


2011. szeptember 30., péntek 19:47
Profil
Avatar

Csatlakozott: 2010. február 16., kedd 13:28
Hozzászólások: 403
Tartózkodási hely: Keszthely
Sly, az éjszakai levegőztetésnek nem igazán a CO2 kihajtás miatt van értelme, hanem a biológiai szűrésed optimális állapotba hozása miatt.


2011. szeptember 30., péntek 19:40
Profil
Avatar

Csatlakozott: 2010. február 16., kedd 13:28
Hozzászólások: 403
Tartózkodási hely: Keszthely
papó írta:
Egy ideig hülyeségnek tartottam az éjszakai levegőztetést az akvárium bármilyen stádiumában. :oops: :roll:
Egyszer aztán lett egy kis barna algám az egyik akvárium indításánál./ nem is kicsi /
Az éjszakai levegőztetés megoldotta az algásodást 2 nap alatt.
Az akvárium indításánál -azóta- kisegített párszor már az éjszakai levegőztetés.


Én is gondolkodom rajta, hogy beiktatok egy légpumpát éjszakára. Engem a H2O2 alkalmazása vitt erre a következtetésre, mert miután kapott egy enyhe kúrát az aki(a múltkorinál lényegesen enyhébbet :lol: ), 1-2 napon belül megszűnt az addig stabil felszíni hártyásodás. Valószínű a plusz oxigén miatt kaptak egy kis extra turbot a bacik. Ez a tapasztalat egyébként arra is jó, hogy a felszíni hártya eltüntetésében a H2O2 is segítségünkre lehet, persze nem ész nélkül használva, mint ahogy én azt már kiviteleztem :)


2011. szeptember 30., péntek 19:37
Profil
Avatar

Csatlakozott: 2010. március 13., szombat 10:53
Hozzászólások: 4153
Tartózkodási hely: Debrecen
papó írta:
Egy ideig hülyeségnek tartottam az éjszakai levegőztetést az akvárium bármilyen stádiumában. :oops: :roll:
Egyszer aztán lett egy kis barna algám az egyik akvárium indításánál./ nem is kicsi /
Az éjszakai levegőztetés megoldotta az algásodást 2 nap alatt.
Az akvárium indításánál -azóta- kisegített párszor már az éjszakai levegőztetés.

Ezen az éjszakai levegőztetés dolgon már sokat gondolkodtam.
Viszont eddig nem láttam értelmét éjszakára.
Hisz a CO2 egy "menekülő művész" az-az könnyen elszökik.
Így ha a víz felszín jól van mozgatva az esőztető úgy is kitolja a vízből.
De.
Ha jól értelek az akvárium indításánál érdemes használni?
Vagy tényleg jó ha állandóan használjuk.?
Akkor csak nem egy marketnig duma hanem tényleg van érteleme?

_________________
Szeva, mizú?!Ha bármiben szívesen, csak szólj!Ha tudok segítek!Én is így teszem, erről szól a élet!Thanks...


2011. szeptember 30., péntek 19:35
Profil
Adminisztrátor

Csatlakozott: 2010. január 14., csütörtök 20:30
Hozzászólások: 16092
Egy ideig hülyeségnek tartottam az éjszakai levegőztetést az akvárium bármilyen stádiumában. :oops: :roll:
Egyszer aztán lett egy kis barna algám az egyik akvárium indításánál./ nem is kicsi /
Az éjszakai levegőztetés megoldotta az algásodást 2 nap alatt.
Az akvárium indításánál -azóta- kisegített párszor már az éjszakai levegőztetés.

_________________
Kép


2011. szeptember 30., péntek 19:30
Profil
Avatar

Csatlakozott: 2010. február 16., kedd 13:28
Hozzászólások: 403
Tartózkodási hely: Keszthely
Egy kis CO2 gyorstalpaló, hogy legyen ilyen is :)

Miért is van szükség plusz CO2 beoldásra a növényes akváriumokban:

A széndioxid(CO2) a növények számára ugyanolyan tápanyagként szolgál, akár csak a makro/mikro elemek. Elengedhetetlen a fotoszintézishez, melynek során a növények a széndioxidból és a vízből napfény hatására szénhidrátot (6CO2 + 12H2O + fényenergia = C6H12O6) állítanak elő.

Mivel a levegőből a növényes akváriumok számára nem oldódik be elegendő CO2 és az egyéb élő szervezetek sem termelnek annyit, hogy az a növények szükségleteit kielégítené a növényezésben megszokott erősebb világítás mellett, ezért ennek megfelelő szinten tartását CO2 befecskendezéssel kell megoldanunk.

Hiába adagolunk minden tápoldatból megfelelő mennyiséget és hiába van erős világításunk, ha nincs meg a növényeink szükségleteinek megfelelő CO2 szint, akkor nem fognak rendesen fejlődni. Az így kialakult tápanyag egyensúly felborulásnak és a növények rothadásából termelődő ammóniának pedig, algásodás lesz az eredménye.

Tehát a növényes akváriumok egyik elengedhetetlen alkotóeleme a megfelelő CO2 beoldás.

CO2 pótlására használt rendszerek:

1. Búvárharang jellegű belső reaktor + CO2 tabletta(gyenge hatásfok, max. kis akváriumokba használható, de nem ajánlott a nem megfelelő stabilitás és eloszlás miatt)
2. Erjedésen alapuló CO2 rendszerek(pl. élesztős reaktor…megfelelő beoldással kis akváriumokban használható, de körültekintően kell eljárni vele, mert egy megbízhatatlan rendszer sok bosszúságot tud okozni. Az erjedés fázisainak megfelelően, állandó utána állítást igényel.)
3. Elektrolízisen alapuló rendszerek
4. Magasnyomású rendszerek
5. Oldatok formájában történő szén pótlás(Pl . Easy Carbo…stb, de ez inkább, mint kiegészítő ajánlott.)

A beoldás történhet a már említett „búvárharang” módszerrel, porlasztóval, fa porlasztóval, belső reaktorral, kerámia diffúzorral, külső reaktorral, külső diffúzorral(Atomizer). Az eszközök között, a beoldás hatásfokában és esztétikumukban is nagy különbségek vannak.

CO2, pH, kH:

A széndioxid, a kémhatás és a karbonát keménység szoros kapcsolatban áll egymással!

CO2 befecskendezésével csökkenthetjük vizünk pH értékét, mivel a CO2 a vízben kis mennyiségben szénsavat(H2CO3) és bikarbonátokat alkot. Minél magasabb a karbonátkeménység(kH), annál több CO2-ot kell adagolnunk, azonos pH érték eléréséhez.
Ezen szoros kapcsolatból adódóan, vizünk pH értékének és karbonát keménységének ismeretében, meghatározhatjuk annak CO2 szintjét, melynek ideális mértéke növényes akváriumoknál 20-30mg/l közé tehető. Az alábbi táblázat jól szemlélteti, hogy adott kH és pH értékek mellé milyen CO2 szint társul.

Kép


A széndioxid szintet mindig próbáljuk a maximumhoz közeli értékeken és lehetőleg stabilan, minél kisebb pH kilengéseket okozva tartani, ezzel is kevesebb esélyt adva az algáknak. A 30-40mg/l feletti CO2 szint élőlényeinkre már káros hatást gyakorolhat és növényeink számára is teljesen felesleges, mivel ennél többet már nem tudnak hasznosítani. A CO2 mérésére használatos DC-re(drop checkerre) az optimális szint beállításakor ne hagyatkozzunk, mert pontatlan és kb. 1,5-2h késésben jelez, a valós CO2 szinthez képest. A DC-ben 4dkh-s oldatot kell használni a reagenshez, különben valótlan értékeket olvashatunk le róla. A DC egyfajta folyamatos kontrollként/viszonyítási alapként szolgálhat, a már előzőleg jól beállított CO2 szint figyeléséhez.

Az akvárium indításánál a helyes CO2 szint beállításához pH mérő teszteket, elektromos pH mérőt használjunk és a kapott eredményt vessük össze a táblázatban, a vizünknek megfelelő kH értékkel, így megkapjuk a valós CO2 szintet. Tapasztaltabb növényezők már a halak viselkedésére is hagyatkozhatnak finomhangolásnál, de az alap beállítást nekik is tesztek alapján célszerű elvégezni.

A CO2 beoldást érdemes már a világítás bekapcsolása előtt 1-2 órával megkezdeni, hogy mire az bekapcsol, már optimális szinten legyen.
Kikapcsolni pedig a világítás lekapcsolásakor, vagy kicsivel utána célszerű.
Éjszakára mindenképpen érdemes hagyni a vizet szellőzni(megfelelő felszínmozgatással), vagy levegőporlasztással szellőztetni. Egyrészt mert ilyenkor nincs CO2 hasznosítás - söt a növények is azt termelnek - másrészt a pH enyhe növekedésével a nitrifikáló baktériumok regenerálódását és munkáját is megkönnyítjük.


2011. szeptember 30., péntek 19:21
Profil
Hozzászólások megjelenítése:  Rendezés  
Hozzászólás a témához   [ 263 hozzászólás ]  Oldal Előző  1 ... 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27  Következő

Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 15 vendég


Nem nyithatsz témákat ebben a fórumban.
Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban.
Nem szerkesztheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem törölheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem küldhetsz csatolmányokat ebben a fórumban.

Ugrás:  
cron