Üdv Mindenki !Egy kis kitérőt teszek a barkácsolás terén.
A megrendelő a feleségem.
Nem kimondottan akvarisztikai téma a tojás keltetése, de lehet szó erről is ettől függetlenül.
Végül is én is szívesen olvasgatom a barkácsolással kapcsolatos írásokat bármilyen szakterületen is készüljenek.
Na szóval tojás keltető készülék készül. Amolyan félautomata.
Ez egyébként elég kényes téma. Van ám vélemény bőséggel.
A maximalista hozzáállás:Az ún. szakleírások szerint a tojások kelési hőmérséklete 37.4-37.6 fok és ha lehet ettől nagyobb kilengés ne is legyen.
Ezen felül lehetőség szerint 2 óránként kerüljenek a tojások részleges vagy teljes átforgatásra. Ezen kívül kezdetben 65%
körüli páratartalom, amelyet a várható kikelést megelőző 3 napban 90% körülire kell emelni.
A minimalista hozzáállás:A legtöbb gyári keltető leírásában szerepel, hogy a hőmérsékletet jó esetben is 37-38 fok között tudja tartani. Ez már eleve
több mint 0.2 ingadozás. Lévén 30 éve is keltettek tojást és akkori technika nem tett lehetővé ekkora precizitást.
Örültek ha csak 1 fokot ingadozott a hőmérséklet. Mégis kikeltek a tojások... lehet nem annyi mint ma, de működött.
Másfelől legtöbben elegendőnek tartják a tojások forgatását 12 óránként 90 fokos elfordítással.
Egyéb okosságok a teljesség igénye nélkül:-a keltetésre szánt tojások lehetőleg ne pottyanjanak ki régebben a tyúk fenekéből, mint 10 nap
-a tojásokat pár perc áztatással lehet mosni, de nem szabad megtörölni, mert elzáródnak rajta a lélegzését szolgáló pórusok
-próbáljuk a keltetésre szánt tojásokat 15-18 fokos hűs helyen tárolni, de ne hűtőben. Naponta érdemes átforgatni őket ettől függetlenül.
-ne keltessünk túl kicsi, de túl nagy tojást sem
-avatott szem 1 hét után már látja átvilágítással, hogy lesz e a tojásban valami vagy kuka, gyakorlatlanabbak pedig csak 2 hét után
-első 3 napban nem kell a tojásokat forgatni és kikelést megelőző 3 napban sem
Terveim szerint egy kisebb fektetett dizájnos keltetőt fogok készíteni. Köbö 60 tyúktojás fér majd bele.
Burkolata 3cm vastag lépésálló nikecel.
Ebből 1 négyzetméter pont elég volt 540Ft.
Ezt 2db 50x100cm-es darabban vettem.
A keltető alapterülete 50x50 centiméter.
Saját anyagából vágott 3cm-es csíkokkal magasítottam meg, tehát a belseje 44x44cm.
Az alsó rész magassága 9cm, a felső részé 6cm.
A ragasztást folyékony szeg nevű fehér pasztával végeztem. Egészen jó, csak fél nap míg megköt és ahova sok kerül, ott a felszíne megrepedezik.
Azért választottam ezt a magasítást, mert a gyári vágás sima felületei biztosítják a párhuzamosságot és hogy a két fele a keltetőnek szinte
légmentes zárással passzolnak egymáshoz.
Egészen precíz munkát végeztem. Szépen passzol egymásra az alj és a tető.
A tetőelembe középen kivágásra került a fűtő egység helye, illetve tőle jobb alulra egy dupla falú kémlelő ablak.
Egyenlőre ezt a részt félbe hagytam. Folytattam a tojás forgató résszel.
Vásároltam 1 négyzetméter 10x10-es horganyzott rácsot. 550Ft.
Ez lesz a billenthető tojástartó. 7db bölcső fog a dobozva beleférni. Rászerelgettem a két végére a tartó lapokat.
Szép halál volt 14 darabot kivágni...
Készült egy oldalnézetes rajz. Ezen terveztem meg a forgatóművet.
Mármint hogy hogyan férnek el a bölcsők és hogy mindkét irányban 45 fokban billenthetőek legyenek egyszerre.
A forgatást egy Német gyártmányú analóg időkapcsoló fogja végezni egy kis átalakítás után.
Ha sikerült jól elhelyeznem a bölcsők forgástengelyét, akkor az időkapcsolóban lévő áttétel simán el tudja majd billenteni őket mindenféle probléma nélkül.
Egy hajtókat a középső bölcsőhöz kötve 24 óra alatt elbillenti teljesen jobbra, majd balra az összes bölcsőt.
Ez egy nap alatt 90 fok billentés oda és vissza. Ha ettől többet akarok, akkor felnyitom és manuálisan forgatom át a tojásokat vagy a bölcsőket.
Eddig jutottam jelenleg.
Elkészültek a bölcsők műanyag keretei és belekerültek a bölcsők is.
Valamint rákerültek az összekötő pántok, amelyek együtt mozgatják a bölcsőket.
Készült egy műanyag doboz, amelynek közepébe került egy 12x12-es PC ventilátor. A venti befelé fújja a levegőt a keltetőbe.
Ezzel egy időben beszereztem egy ázsiai digitális termosztátot Magyarországról. Kijelző 0.1 pontossággal mutatja a hőfokot.
Egy digitális lázmérővel lecsekkoltam és egészen precíz.
Sajnos csak 1 fok pontossággal képes kapcsolni, de jó ez ide vidékre. Ez annyit jelent, hogy ha beállítom 37-re, akkor fűt míg el nem éri a 38.0-at, aztán 38.0-nál lekapcsol és 37.0-nél
újra vissza kapcsol.
A fűtést egy 25W-os mignon foglalatú sütő izzó szolgáltatja. Úgy csináltam meg, hogy 3 foglalat is került a dobozba, ha esetleg 1 izzó nem termelne elég fűtőhőt.
Úgy néz ki egy is elég lesz. A ventilátor a keletkező hőt 4 irányban fújja szét a dobozból a keltetőbe.
EZEN A PONTON TÖRTÉNT NÉMI MALŐR !A tesztelés során kiderült, hogy a habosított műanyag lemez hőtűrő képességét túlbecsültem.
Csak egyetlen fokkal emeltem a hőmérsékleten és a műanyag megolvadt és elkezdett alakot váltani.
A rugalmas merevből olyanná vált, mint a sima PVC, amit föl is lehet tekerni.
Ezért a kazán újragondolásra került.
Először is mértem a két izzó közvetlen környezetében egy maximális hőfokot.
50-70 fok környékén mozgolódott. Ezt sok minden elviseli. A PVC lemez nem.
Viszont kiderült, hogy az 50W összteljesítmény már nem szorul bővítésre, így maradt a 2 foglalat.
A "kazánt" viszont újraterveztem. OSB lap.
A ventilátor 8cm PC ventilátor, ami nagyobb fordulatszámon dolgozik.
Úgy alakítottam ki, hogy mivel folyton működik, így saját magát védi a légáramlatával és a fölötte lévő termosztátos is szellőzteti.
A belsejét kikentem jó hőálló tulajdonságú FBS-el, bár az OSB is elvisel simán ekkora hőt.
Az alján négy irányba 2 sorban 6mm átmérőjű lyukakon fújja be a meleg levegőt. Későbbi képen majd látszik.
Az alját lefedő, levehető lapot jól szigeteltem, mert ez már nem OSB. Itt lehet cserélni az égőket és itt kapja a legnagyobb hőt, ezért ha átmelegszik, akkor
az alá eső tojásokat túlmelegítené. Szigeteléssel viszont nem. A talplemez nélkül jól bevilágítja a dobozt.
A forgatószerkezet fantasztics lett, csak épp teli tojással az azt tartó elem meghajlik, így nem tudja átfordítani a tojásokat.
Sajnos ezért csak félautomata. Egyszerre fordulnak a tojások ugyan, de kézi átbillentéssel.
Két nagyméretű zsanért ragasztottam a hátsó éleknek, így szépen egyben nyílik a tető és egy nem légáteresztő habszövet rétegnek köszönhetően egészen pontosan illeszkedik.
A párologtatót úgy oldottam meg, hogy csöveket hasítottam félbe és ragasztottam egy keretbe, majd osztottam őket félkorongokkal ketté és végeltem be.
Ezeket külön-külön föltöltögetve vízzel lehet növelni vagy csökkenteni a páratartalmat. Ahogy nézem nyugodtan tehettem volna még vagy 2 csövet pluszba.
Túl soká húzódott az idő, mire a kazán áttervezése miatt munkába állhatott a keltető. Félő volt, hogy az öregedő tojásokkal még kisebbre csökken a kikelési esély.
A keltető kerül 14 kínai törpe fürj, 20db japán és 50db normál tyúktojás, amelyek háztájon pottyantak ki a mamájukból és a szüleik éltek nemi életet.
Sajnos a termosztát melléfogás volt. Az user manual-al ellentétben a hisztézis, azaz a kapcsolási érzékenység 1 fok és bár tizedes értékekkel mutatja a hőfokot,
ettől függetlenül csak egész fokokra lehet állítani a kapcsolást.
Egy digitális lázmérővel ellenőrzöm az aktuális hőfokot a tojások tetejénél.
Nagy ügyeskedéssel sikerült 37.2- 38.2 fok között tartani a hőfokot. Ennél azért jóval többet szerettem volna kihozni belőle.
Annyira bosszant a dolog, hogy kispóroltam egy minőségi AKO D14123 termosztát árát. Hétfőn meg is veszem és átcserélem arra.
Az mindent tud, amit kell. Profibb keltetőkhöz is ezt ajánlják.
A tojásokat naponta 2x átfordítom és megpermetezem. A párologtató cellákat 2 naponta egy fecskendővel újratöltöm.
Szerda reggel indult a projekt és tegnap meglámpáztam egyet a telefonom Xenon ledjével.
Mikor betettem szinte átlátszóak voltak. Most amelyiket megnéztem szúró próba szerűen, azokban mindegyik tetején látható egy jól elkülönülő sötét folt.
Idő közben sikerült megvásárolni a AKO D14123 termosztátot.
A kiválasztás úgy történt, hogy neten keresgéltem milyen termosztátokat javasolnak a profibb keltetők építéséhez.
Találtam is egyet, ami 11.500Ft-ért adtak és látszólag gondosan elrejtették a típusát.
Csak látszólag, mivel a letölthető használati útmutatóban viszont egyértelműen látszik.
Itt helyben Debrecenben is sikerült megvennem 8200Ft-ért.
A menürendszere kissé komplikált.
Meg kellett erőltessem az agyam, hogy kisilabizáljam mit hogyan kell.
Végül is kiemeltem azokat az opciókat, amire nekem szükségem van.
Bekötési rajz, beállítások behozása, programozás, hőmérséklet eltolás, üzemmód (hűtés, fűtés), hőmérséklet kijelzés módja, hiszterézis.
Ami számomra fontos volt, hogy 0.1-es pontossággal írja ki az aktuális hőmérsékletet és ha nem lenne pontos, akkor ezt egy digitális lázmérővel
igazítva lehet csúsztatni minkét irányba. Az elérendő hőfokot is 0.1-es lépésekben lehet növelni, csökkenteni.
Kapcsolható hogy fűteni akarunk általa vagy hűteni. És ami a legfontosabb, hogy a kacsolási érzékenysége csökkenthető 0.1 fokig.
Ez azt jelenti hogy ha beállítom 37.6 fokra és azt eléri a fűtő, akkor lekapcsolja, de amint a fűtés csak 0.1 fokot is csökken rögtön
visszakapcsolja. Ez gyakorlatban is megvalósult úgyhogy az eddigi olykor 1.2 fokos ingadozás 0.1-re csökkent.
Ez ahhoz képest, hogy az első elvileg olcsó termosztátnál csak 3eFt-al volt drágább, hülyeség volt az elsőt megvenni.
Nem baj mert a régit felhasználom a napos csibék infra lámpás melegítéséhez az első héten.
Azt hiszem igen komoly termosztátot sikerült vásárolnom. A termosztát szenzora a tojások felső részénél van elhelyezve, a lázmérő szenzora
pedig pár centivel odébb ugyanebben a magasságban.
Elkészítettem a bújtató rekeszt is. A kikelés előtti utolsó 3 napban kerülnek erre a tojások és ha nem kerül jobb, akkor az első 2-3 napjukat is
itt töltik majd a csibék. A keltető térben 4 párologtató cella van. Erre 8 került, hogy a magasabbra emelt pára segítse a tojások kikelését.
Készítettem egy gyenge fotót is az egy egy hetes tojásról. Egy kis kontraszt növelés és fényerő csökkentés egésze jól láthatóvá tette a belső tartalmat.
Kirajzolódik a kezdetleges embrió és a kiterjedt vérér hálózat.