Egyszer már megcsináltam ezt a blogot, de nem találom.
Na akkor reload...
Sziasztok ! Egy akasztós "szűrőből" készítek egy akasztós szűrőt.
Adott egy kínai Boyu szűrő, bár manapság már mi az, ami nem kínai. A motorja WF-2025-ös nevet viseli. Névleges adatai szerint 11W-ot fogyaszt és 300 liter/óra a maximális vízforgató teljesítménye.A szűrőfelülete gyakorlatilag egy fél tenyérnyi, 1cm vastag durva szivacs, ráadásul a "tartálya", ha lehet így nevezni... egyéb szűrőanyag behelyezésének már túl sok teret nem hagy. Így ránézésre önmagában max. 30 litert bíznék rá. Ráadásul az amúgy sem csendes kis szűrő 3 hónap után kinőtte a hálószobát az általa keltett zajjal. Akárhogy kisuvickoltam nem bírtam rájönni a zaj forrására. A teteje persze első perctől kezdve rezonált. Eleinte egy kerámia illatgyertyával súlyoztam le, végül végleg lekerült róla a tető. Alapvetően az akasztós szűrők működési elve ugyanaz.
Ebből a szempontból az átalakítás bármilyen akasztós szűrővel kivitelezhető. A fent leírt típus semmilyen szempontból nem kell követendő példának venni. Nekem volt egy ilyenem és ennyi, ezért ebből dolgoztam.
Régóta tervezgetem egy DIY akasztós szűrő elkészítését. Eredetileg Cseh típusú légemelős, dupla csöves meghajtással számoltam. Végül maradtam a motoros megoldásnál, mert a levegős túl nagy zajt keltett volna abban a helyiségben, amelyikbe szántam.
Első lépésként megterveztem a burkolatot. Jobban mondva a két végét, mivel ennek kulcsszerepe lesz a fölakaszthatóság szempontjából. A szokásos 3mm vastag habosított műanyag lapot használtam.
Aztán jött az elülső, hátsó és alsó lap kiszabása. Sajnos a lapok nem adták ki a magasságot, így toldanom kellett őket. Szerencsére ez egy értelmes kétkomponensű ragasztónak nem kihívás.
Beszabtam a kiömlő belső peremét is.
És a visszafolyó vállakat is beillesztettem.
Egy gyorsteszt. Max 10mm vastag üvegre akasztható rá.
Egyenlőre a végleges kialakításig nem lehet tovább folytatni.
Most következett a szűrő szétberhelése.
A burkolatból szükségem volt 3 darabkára, melyet gázlángon megmelegített tapéta vágó pengével vágtam ki.
- Az egyik ahova a motor illeszthető be.
- A másik a szívó cső ellendarabja, amibe lényegében belepattan a cső felső nyaka.
- A harmadik pedig az excenter, amivel állítható az üvegvastagsághoz a szűrő dőlésszöge.
Persze az utóbbi kettő nem feltétlen szükséges, de miért dobjam ki, ha föl is használhatom.
Elég pocsékul néz ki, de egy kis csiszolgatással és reszelgetéssel formába lehet hozni a darabkákat.
Kezdődhet az elemek beillesztése.
Kétkomponensű műgyanta.
Excenter:
És a motor is passzol.
A műanyag lapokat alaposan ragasszuk össze. Ne sajnáljuk a ragasztót és a száradási időt se.
A belső éleket érdemes megcsiszolni és végig kenni fülpiszkáló segítségével ragasztóval.
A szivárgásmentességet többször is ellenőrizzük vízzel való feltöltéssel.
Mivel a szűrő jóval nagyobb, így meg kellett toldani a szívó csövet is.
Ebből nem csináltam nagy ügyet. Műanyag cső és szilikon cső. Ezzel finomítani is lehet a szívócső hosszát, illeszkedését.
Az illesztő vállat is a helyére szabtam és finomítottam a csövek hosszát.
A kiömlő csatorna és a visszaömlő szoknyákat is fölragasztottam.
Itt látszik mennyivel lett nagyobb:
Nagyon biztos voltam magamban, így hozzákezdtem a szűrőcellák kialakításához.
A beszívott víz először perlon vattával, majd szivaccsal és végül mechanikai szűrőanyaggal érintkezik az akváriumba való visszafolyás előtt.
A mechanikai szűrőanyag kamrájával kezdtem és úgy méreteztem, hogy 1 liter szűrőanyag befogadására legyen képes. Az összes többi ehhez idomul. Ez elég tetemes biológia lebontó szervezetnek enged teret. Lehetőség van még 2db szűrő szivacs lap behelyezésére és egy nagyobbacska perlonra is. Illetve a szivacs és a perlon közt is bő fél liter egyéb szűrőanyag behelyezhető. Az egész úgy van magasságban elrendezve, hogy ha az összes szűrőanyag eldugulna, akkor fölöttük átbukik a víz és a soron következő cellát önti el, majd elhagyja a kiömlőn a szűrőt.
Kívülre sehogyan sem kerülhet víz.
A szúnyogháló nem foszlik, mert a gagyibb fajta öntött műanyag. Kiszedhető, elmosható. Nem hagyja a szűrőtöltetet alulra esni. Lehet hogy kicserélem majd ritkábbra. nem akarok az eltömődésével bajlódni. Bár ami a perlonon és a szivacson átjut azt feltételezem nem ez fogja megakasztani.
Fontosnak éreztem ezen a ponton ellenőrizni, hogy képes e magát lelégteleníteni a szűrő és jól dolgozik e a vízforgató motor. Nem volt gond.
Folytattam a cellák kialakítását. A belső ragasztásokhoz PVC ragasztót használtam. Szinte forrasztás színvonalú műanyag lap ragasztás végez. A beillesztett műanyag élek szépen közre fogják az erre szabott szivacs lapokat. A perlont a szívócsővel együtt helyeztem be, majd egy pálcával a rácshoz igazgattam, hogy ne mellette szökjön el a víz. Látszik, hogy a perlon és a bal szélső fekete szivacs között még maradt elég hely más szűrőanyagnak is.
Sajnos szivacsot nem igazán találtam hozzá, ezért egy régi ISTA talpas szűrőt vagdaltam szét.
Jó ez ide. Nem szépségverseny.
Külön előny, hogy az áramlási sebesség továbbra is állítható maradt és ha nagyra is van állítva a vízmozgás, akkor sem mozog túl gyorsan a siporax gyűrűk között a víz alulról fölfelé, mert a többlet hozam fölötte bukik át, így a lebontó bacik optimális áramlás mellett tudnak "táplálkozni". Nem éri őket tsunami.
A szűrő hasznos nettó térfogata 0.6 literről 3 literre nőtt. A hasznos lebontó kapacitása pedig összehasonlíthatatlan mértékben növekedett. Még gondolkodom rajta, hogy a tervezett kis 18 literes növényes nano aksimat ezzel szűrjem e. Pont passzolna rá, ha nem rántja hanyatt az egészet.
Attól tartok sok lenne hozzá. Kissé túl lenne szűrve. Szerintem elég lesz a jó öreg Eheim Aquaboss is.