Kényelmi újítás
Már kezdettől fogva zavart a szódabikarbónás CO2 szettnél, hogy üzembe helyezéskor… jobban mondva az üzemi nyomás elérése közben el kell használjuk a töltet közel egyharmadát.
Természetesen ennek csak azon része megy igazából kárba, amelyet a nyomás feltermelésének érdekében kell a levegőbe engednünk. Hála az égnek a legtöbbje a palackok CO2 nyomásában koncentrálódik. Ráadásul a nyomás feltermelésekor elpocsékolt töltet mennyisége azon is múlik, hogy mennyire voltunk ügyesek a folyamat elvégzése közben. Időben nyitottuk-zártuk e el a cső végét. Sajnos nekem sem sikerül minden alkalommal ugyanolyan hatékonysággal megismételni egy-egy újratöltést . Ez a szett időtartamában akár napokat is jelenthet.
A másik dolog ahol kissé rezeg a léc, hogy a szett hatékony újratöltéséhez az szükségeltetik, hogy értsük a működését és a töltés logikáját. Gyakorlatiasabb akvaristák kivételével a hozzám befutott kérdések tükrében még ezzel is komoly gondok vannak.
Harmadrészt az sem lenne nagy baj, ha szett újratöltésekor nem kellene a helyéről nagy mértékben kibontani, illetve lekötni a csövet a tűszelepről. Jó lenne, ha a kiürült szettből egyszerűen csak kicsavarnánk a két flakont, majd a hozzávalókat beleöntve visszatekernénk és indulhatna is a nyomástermelés ott a helyén.
Negyed részt pedig gondolva a gyengébb fizikumú hölgy akvaristákra is, nem lenne szükség nyers erőre a két visszacsapó szelep ellenében a kezdő nyomás elérésére vagy csak egyszerűen nincs kedvünk a palackok nyomkodásával küzdeni egy fárasztó nap végén, akkor ez se legyen követelmény.
Összefoglalva ez a csekély újítás nullára csökkenti a CO2 pocséklást feltöltés közben, valamint leredukálja újratöltéskor a szétszedés mértékét, illetve szükségtelenné válik a szett működésének értése a hatékony üzembe helyezéshez. Ezáltal elkerülhetőek a félig-meddig sikerült feltöltések, nem szükséges hozzá komoly fizikai erő, valamint a szett legelső üzembe vétele előtt lehetőségünk van 2 Bar nyomáson tesztelni a szett szivárgását anélkül, hogy egyetlen szem citromsavat vagy szódabikarbónát a palackokba öntöttünk volna. Pazarlás OFF.
A trükk valójában baromira egyszerű. Mindössze egy csatlakozás lehetőséget kell a szetten létrehoznunk, amelyen az „A” palackba levegőt tudunk bejuttatni. Itt lennie kell egy szelepnek, ami befelé engedi a levegőt, de kifelé nem hagyja szökni. Pontosan ugyan úgy, mint a kerékpárkerék belső szelepje. Nem a motorszelepes verzió, mert ott ugyan praktikus gyorscsatlakozók vannak a pumpáláshoz, de sajnos állandó nyomás összeköttetésben van a pumpa a pumpálandó térrel, ezért ha picit is rossz a csatlakozás vagy ereszt a pumpa, akkor elszökik az értékes CO2.
Viszont a régi fajta ún. dunlop szelep (tudjátok amiben kis csőgumi van ráhúzva belül a szelepre) az már megfelelő ide, ugyanis ott minden pumpálás után lezár a szelep, így bármikor megállhatunk a csonk lekötése nélkül, hogy megnézzük a palackban a fejleményeket.
Ehhez viszont lehet venni kis átalakítót, amivel megint csak passzol rá a motorszelep, de továbbra is megőrzi a visszacsapó funkcióját.
Hogy mivel juttatunk levegőt a palackba ?
Hagyományos kerékpár pumpával !
Na ne gondoljuk, hogy mind a 2 Bar nyomás evvel fogjuk a szettbe nyomni. Hisz nem is lenne értelme, ugyanis akkor sokáig csak sima levegő jönne a szettből CO2 helyett. Mindössze arra ösztökéljük a szettet az „A” palack nyomásának emelgetésével, hogy savat küldjön „B”-be és megindítsa a CO2 termelődést. A többit elvégzi a kémia. Nincs kezdő nyomás elérése fázis és nem kell CO2-t elengedni a nyomás emeléséhez.
Csak belerakjuk a flakonokba az alapanyagokat és rácsavarjuk a kupakokat. A cső vége be van kötve a CO2 tűszelepbe és vagy el van zárva vagy úgy hagyjuk amilyen buborékszám be volt állítva. Így később azt sem kell újra beállítani. Rákötjük a pumpát a bicikli szelepre és pumpálunk egy párat, majd megcsodáljuk amint a sav átfut „B”-be és pezsegni kezd, majd a keletkező CO2 visszafut „A”-ba és emel valamennyit a nyomáson, amit a nyomásmérő órán látunk is. Ha csillapodott a bubizás „A”-ban kezdhetjük elölről addig, míg el nem értük a 2 Bar-t. Levesszük a pumpát és készen is vagyunk.
Lábbal taposós pumpa = még nagyobb... de csak ésszel.
A műveletnek egyetlen negatívuma van. Az korábbi módszerhez hasonlóan a "B" flakonban koncentrálódik itt is a CO2 nagy része és jut vissza "A" palackba is belőle. Mikor elengedtünk gázt a korábbi nyomás feltermelésnél, ott egyúttal a palackban rekedt sima levegő nagy részét is elengedtük.
Ezúttal viszont nem tetemes mennyiség ugyan, de valamennyi mégis a palackban marad. A CO2 nehezebb mint a sima levegő ezért a palack aljára ülepszik. Tehát mikor a frissen feltöltött rendszerből adagolni kezdjük a gázt, akkor pár órán át még csak levegővel dúsult CO2-t fog nyomni. Röviddel ezután ez fokozatosan kiszorul a palackból és onnantól relatíve tiszta CO2 kerül már az akváriumba.
Hozzávalók (ahogy én csináltam):- egy kerékpárbelső gumi hagyományos dunlop szelepje
- egy 3 kivezetéses kupak „A” palackra vagy egy „T” elágazó, amit „A” kupak és a nyomásmérő óra közti csőbe kötünk be
- kb. 15-20cm CO2 cső
- kétkomponensű ragasztó
- 2cm 5/3-as akril cső
Két ésszerű módja van a levegő bevezetési csonkjának „A” palackba.
Az egyik, hogy az „A” kupakon a csonkot a nyomásmérő órával összekötő csőbe iktatunk egy „T” elágazót és abba kötjük be egy darab cső végére a bicikli szelepet. Ezt azért nem választottam, mert az óra már így is elég sérülékeny rész. Könnyű letörni csonkkal együtt. Pláne ha még hosszabbítok rajta…
A másik megoldás a 3 kivezetéses „A” kupak. Egyszerűen csak egy csonkkal többet öntök bele. Kicsit macerás, mert fel kell háromszögelni melyik lyuk hova kerüljön és jól be kell lőni, hogy se túl közel, se túl távol ne legyenek egymáshoz a csonkok. A prototípus pár órával később el is készült a szokott módon.
A belső gumiból kioperáltam a szeleptestet és lecsiszoltam róla a rajta maradt gumimorzsalékot.
Kicseréltem benne a szelepgumit új tejgumira.
Mivel a szelepház végig menetes, így bajosnak tűnt szivárgás mentesen valamilyen csőhöz integrálni. Ezért bele ragasztottam egy 2cm-es darab 5/3-as akril csövet epoxival, majd köré öntöttem egy merevítő burkot.
Összekötöttem a csonkot az „A” kupak extra csonkjával és rögzítettem műanyag gyűrűvel mindkét végén.
Rátekertem a kupakot egy üres palackra és ledugóztam a szabad 2 csonkot. A szelepen keresztül bicikli pumpával kőkeményre fújtattam a palackot és víz alá fordítva leellenőriztem szivárog e.
Tökéletesen szivárgás mentesre sikerült. Ugyanezt megtehetjük egy készre szerelt szettel is a tűszelep elzárása után.
2 Bar-ra fújtatjuk a szettet töltet nélkül és 1 óra múlva megjegyezzük mekkora nyomás volt az órán, majd kb. 6 órával később visszaellenőrizzük csökkent e vagy sem. Ha nem akkor mehet bele a cuccos.
Ha csökkent a nyomás, akkor kereshetjük hol szivárog, anélkül hogy pocsékba ment volna a töltet.
Ahogy korábban említettem egy 300Ft-os kis pöcökkel, amely kerékpár boltokban kapható, csatlakoztatható hozzá a pipás fújtató szelep is.
Végül tesztelésre került az első újratöltés alkalmával hogyan működik a gyakorlatban.
A recept a szokásos:"A"-ba 600ml ozmó + 200g citromsav (föloldva)
"B"-be 200ml ozmó + 200g szódabikarbóna (összerázás nélkül)
A beindítás a vártaknak megfelelően ment. Pillanatokon belül megvolt a 2 Bar.
A citromsavból csak a legszükségesebb mennyiség fogyott el, ami a 2 Bar eléréséhez kell.
A 2 Bar-os töltet fotó önmagáért beszél.
Videó is készült. A szükségesnél hosszabbra húztam a dolgot, mert szemléletes illetve első alkalom lévén óvatos akartam lenni. A következő alkalom fele eddig sem tart majd. Ahogy a videón látszik is... a szett közben végig bekötve maradt egy tesztakváriumba a teljes szerelékkel.
Videó itt:https://www.youtube.com/watch?v=1zLjCNnrCog&feature=youtu.beMegjegyzés:Biztosan másoknak is megfordul majd a felében, hogy nem e egyszerűbb az összekötő csőbe kötni egy "T" elágazót és abba iktatni a szelepet. Nos a dolog úgy is működne avval a bibivel, hogy a teljes nyomást mi pumpálnánk sima levegőből a palackokba... emiatt napokig nem jutna CO2 az akváriumba, míg el nem használódik ez a mennyiség. Pont elég szívás amúgy a nyomáspróbázásnál belepumpálni 2 Bar-t.
Az "A"-ba kötött csővel viszont a nyomás 80%-át a kémiai reakció hozza létre, tehát hasznos CO2-vel telítődik a 2 palack.