Üdv !Bátyám boltjában tett legutóbbi látogatásom során szemem elé került egy átlátszó műanyag
sószóró. Jött az Isteni szikra. Korábban már csináltam elektromotoros hajtású CO2 reaktort.
Itt az idő hogy megcsináljam kicsiben. Az elkészítésről túl sok fotó nem készült. A pontos megértéshez érdemes futólag átbogarászni a korábbi nagyobb CO2 rekatoromat.
viewtopic.php?f=39&t=544A koncepció abban változik, hogy ennél kisebb a villanymotor és a burkolat is. (6cm-es 12V-os PC ventillátor motorja) Ezen kívül itt nem kimondottan arról szól a dolog, hogy keresztül megy a reaktoron a víz és ez CO2-vel dúsítja azt. Sokkal inkább a bejutó CO2 buborékok millió apró darabra törése és visszajuttatása az akvárium áramlatába. Ez azért is szükséges, mert ez egy kisebb akváriumba készült és a kialakításnak köszönhetően apró hal és garnéla biztos. A kis bamba jószágok nem fáznak rá a kalandra, ami szerkezettel való ismerkedéssel járhat.
Tehát adott a két darab sószóró. Az egyik kupak nem kell. A másik lesz a szerkezet alja.
Az egyik sószórót kb. a felénél elvágtam. Ez lesz a felső rész. Ebben forog szárazon a motor.
A másik sószóró lesz a CO2+víz keverő ház. Ez kerül alulra. Természetesen mindkettő lefelé van fordítva. Legalul pedig rámegy a sószóró kupakja, amelybe 2 rést fűrészeltem.
Felülről lefelé haladva magyarázom:1. Tehát legfelül van egy kis PC ventilátor megfosztva a keretétől és a lapátjaitól. Aljánál fogva fölragasztva a házba.
2. Ez egy tejgumi közdarab, amely elnyeli a rezgés egy részét és segít a tengelynek egyenletesen futnia. Neki van ragasztva a villanymotor forgórész közepének. Nálam ez egy infúziócső egyik részéből van.
3. Félbe vágott motorház. Ebben fut a motor, a gumi és a tengely egy része.
4. Szívó nyílás, amely a képen nem látszik jól, de a következőn majd igen. A parányivá "tört" CO2 buborékok itt hagyják el a keverő kamrát.
5. Tengely amely a tejgumiba van ragasztva és belóg a keverő térbe.
6. Rotor. Hát igen...ehhez felhasználhatjuk egy döglött akvárium szűrő rotorját is, de készíthetünk is egyet, csak kreatívnak kell lennünk. A lapátjai ne legyenek túl nagyok, mert a motor túlságosan le lesz terhelve, ha úgy tetszik lassítva. A kis lapátoktól még kellőképpen pörgésbe hozza a vizet. Ezt ragasszuk a tengelyre.
7. Alsó forgattyús ház. Ez a víztér, ahol forog a rotor és keveri a vizet a CO2 bubikkal.
8. A záró kupak. Ezen van két fűrészelt rés. Ezen keresztül egyenlítődik ki a víz a keverő térben. Viszont a halak és kis garnik nem férnek be rajta.
Felül nézetből látszik a kis cső, amelyen a CO2 buborékok érkeznek illetve mellette a szívó nyílás, mely egyben az a nyílás is amelyen keresztül a tehetetlenségüknél fogva a legapróbbra "tört" buborékok ki tudnak lépni a keverő térből.
Érdekes egyébként, hogy pont fordítva akartam, azaz felül szívja a vizet és alul nyomja ki, de ez valahogy nem úgy működik, mint a korábbinál. Mindegy mert a végeredmény a várakozásaimat jóval felülmúlja.
Ezen a képen látszik a szerkezet alja a két fűrészelt réssel.
Az akváriumhoz rögzítést először a régi tapadó korongos módszerrel gondoltam megoldani. Végül a mágnes lett a megoldás. FBS-el egy rozsdamentes lemez darabkát ragasztottam a reaktor falának. Ezt üvegen kívülről egy erős mágnes szorítja az akvárium falának.
A szerkezet működés közben:
A CO2 bejutása a keverő térbe:
Az apróra "tört" bubik kilépése a reaktorból:
A reaktor porszemnyi méretűre morzsolja a CO2 buborékokat, melyekkel egy kis akasztós szűrő áramlata is beborítja az akvárium.
Élesztős módszer CO2 termelésének ideális és hatékony hasznosítója.
Prototípus ezért nem szép és nem halk.
Ha szebbet akarok csinálni, akkor előzőleg ragasztás előtt letakarom az átlátszó részeket és finomabban bánok vele a megmunkálás során. A zaj okát tudom...egy kicsit jobban beleér a tengely az átvezető furatba, mint kéne. Ez könnyen megoldható, ha nagyobb furatot csinálok és egy közepén kilyukasztott kis gumi korongot ragasztok rá. Egyébként nem hangosabb, mint egy erősebben hajtott porlasztó kő. A motort egy 12V-os kis DC adapter hajtja, így áramütés veszélye sem áll fent. Mivel a trafónak ugyanaz az időkapcsoló ad áramot, ami a világításnak, így CO2 beoldás csak akkor van, amikor világítás is megy. Egyéb esetben, ha nincs leállítva a CO2 adagolás, akkor is megáll a beoldás, mert a motor nem dolgozik és a buborékok nagy bubikban szöknek ki a felszínre. Ezért nem kell elzárni éjjelre sem.