Üdv Urak!
Ez az aranymetszés kérdése szerintem ennél bonyolultabb, bár az ember tudatosan (ha csak nem dekoratőr az illető vagy éppen művész[bár azoknak ez zsigerből jön]) nem foglalkozik vele senki. Ezért úgy tűnhet, hogy az állításom látszólag ellent mond egymásnak. A bonyolultsága akkor jön elő, ha az ember megpróbál erre tudatosan odafigyelni. Amíg nem figyelsz oda és csak a józan eszed (esetünkben az ember szépérzéke) után mész, addig ez a dolog az embereknél általában jön magától.
Az összképet bizony (tudatosan vagy tudattalanul) meghatározza az aranymetszés. Mi az, amit például szeretnél kiemelni.
Bedobtam néhány fotót a kommentjeimmel. Először mindig a fotót nézzétek meg és csak utána a leiratot.
Mértanilag a fotón ez sem tökéletesen középen van, viszont hangsúlyos a felvétel és nincs is más a növény körül, ami a szemet elvonná róla. Jó, az alsó részen a kék tábla, meg a jobb felső söétbarna házrész, de ezek másodlagos fókuszpontok.
Egy remek példája a versenyeknél emlegetett fókuszpont eltolódásának. Mert bár maga a Rákóczi-ház épülete (az épület éle) aranymetszésben van, de az egész súlypont nagyon magasan van. Technikai dolog, hogy az épület előtt álltam és onnan fotóztam fölfelé. Hogy jó legyen a kép, daruról kellett volna fenyképeznem.
Ennél a képnél már sokkal nehezebb meghatározni, a kép mely pontja határozza meg a főszerepet, mert egymáshoz képest a két tárgy távolabb van, a hátsó élrtelemszerűen kisebb is, de ott van mögötte egy vöröses folt, ami azonnal vonzza a tekintetet. Viszont ha jobban megnézed, a jobb oldali malom kontrasztja a világos háttérrel is nagyon figyelemfelkeltő. Nehéz lenne eldönteni, a kép mely pontja/oldala van a hangsúlyosabban komponálva.
Az, hogy a kép közepén felül kiegészítő fókuszpontként ott van a szélkerék lapátja, már tényleg csak adalék (mindez azért, mert a jobb oldali aranymetszés egyik oldalán a malom monumentális fala van, míg a másik oldalán az egykori lapátokat alkotó rudazat)
Ez a fotó sajnos nem sikerült olyan jól, mert bár legelőször az ember rápillant az üres járdára a jobb oldalon és benéz hátra a bazárba a jobb oldali piros zászló érintésével, de a kép jobb sarkában a "csípőző" néni ellopja a képet,
ami miatt az embernek fel sem tűnik a baloldalon fent végigfutó boltíves ablaksor. (Jobb lenne a mami nélkül...)
Ezt a fotót azért szeretem, mert nem lehet egyértelműen fókuszponot megállapítani rajta, és (szerintem legalábbis) mégsem tűnik soknak, erőszakosnak a fotó. Itt sokkal inkább a fotó/a fények tónusa az, ami a legfőbb szerepet játssza. Természetesen ha meg kellene jelölni az aranymetszés szabályai alapján, úgy mondhatnám azt, hogy elsőre az ember a "SUMAK" feliratú ibriket pillantaná meg, majd a felső sorban a nagyszemű diót, a bal oldali fekete függönyt valamint a jobb oldali üveglapra pakolt csecsebecséket. Következő pontnak a jobb alsó "sáfrányos" kupacot nézegetné az ember, ott időzne el jobban a tekintete a jobb sarokban és csak legvégül venné észre, hogy a kép jobb hátsó részén egy répa fazonú combot rejt egy átlagos/semleges rövidgatya.
A kicsi sziklát látod a nagy sziklában először, vagy a nagy körvonalait? Jellemzően először a kicsit, az vonzza az ember tekintetét. Aztán bővül a fókusz és jé, egy nagy szikla is ott van a kicsi körül, mégglobálisabban nézve a képet a jobb oldali zöld növény kezdi "kiverni" az ember szemét.
Ezen a képen akarva akaratlan a bal oldali nagy szilkatömböt veszi észre az ember legelőször, aztán a hátsó hosszú laposodó sziklát, majd a jobb oldali magányos darabot és végül ahogy a barna homokon bal elől fodrozódik a hullám.
Itt a napozó kőnéni, szintén nem középen van, hanem aranymetszésben, a körülölelő látvny pedig kiegészíti. Fent a kék tenger, balra lent a csendes víz a kövekkel.
Ez az, ami a "szemet nyugtató" növényes akváriumok esetében is igaz versennyel vagy anélkül. Ahhoz, hogy egy képre rápillantva úgy érezd, hogy "egyben van a kép", ahhoz szándékosan vagy érzéssel, de úgy kell/fogod a dekorokat elhelyezni, hogy ne egy kesze-kuszaságnak ne is katonás rendnek ill. szimmetrikusnak tűnjön, mert akkor azon az összállításon érezni fogod (ha ránézel), hogy jó jó, de valami nem stimmel.
Ilyen az én legutóbbi 400-as medencémről készített versenyfotóm is, mert tudtam róla, hogy a jobb oldal nem stimmel, nincs összhangban a többivel, de hagytam hogy egy másfajta színkombináció vezessen. Piros növényt választottam, ami megy a kőhöz színben, de nem figyeltem arra, hogy a nagyobb levelű anubias és az alternanthera kicsit megváltoztatja a képet. Kikölcsönöztem Balázs által kiegészített fotómat, amin látszanak a fókuszpontok és az is, hogy a jobb oldali nagyobb levelű növények nem teljesen vannak szinkronban a baloldali letisztultabb formával.
Most nézem csak, hogy nem is mondtam, hanem inkább csak mutattam néhány apró dolgot a témában. Bocs fiúk.
Csak meg kén' nekem tanulni ezt a dolgot az aranymetszésről...